Hoe ontspanning goed voor je spieren kan zijn

Uit meerdere onderzoeken blijkt dat het erg belangrijk is om af en toe volledig tot rust te komen, zodat de spieren in je lichaam kunnen ontspannen. Zeker tijdens zwaar lichamelijk werk of bijvoorbeeld bij het sporten, krijgen je spieren het flink te verduren. De spieren in je lichaam zullen voor het grootste deel herstellen tijdens je slaap, al is dit niet voldoende voor een volledig herstel. Trek er daarom op uit in het weekend, maak een mooie boswandeling of geniet van de zon op het terras. Je lichaam komt hierbij volledig tot rust, omdat je even niet bezig bent met je werk of met andere zorgen. Ook meditatie is een goede manier om tot rust te komen.

 

Gebruik een meditatie kussen tijdens het mediteren

Veel mensen gebruiken bij het mediteren een matje, waarbij men in kleermakerszit bepaalde meditatierituelen uitvoert. Het is veel comfortabeler om op meditatie kussens te zitten, omdat je spieren hierbij minder worden belast. Als je namelijk op een matje zit worden de spieren alsnog voor een deel samengetrokken, omdat de kleermakerszit niet de meest ontspannen houding is. Met een meditatie kussen kun je dit voorkomen, zonder het effect van de meditatie te verminderen.

Ook wanneer je al ouder bent en wellicht minder flexibiliteit in je lichaam hebt, kan het verstandig zijn om over te stappen op een meditatie kussen. Zo blijft het mogelijk om de meditatierituelen uit te voeren, zonder dat het je veel moeite kost om weer op te staan na een bepaald ritueel.

 

Verschillende soorten meditatie kussens

De meditatie kussen komen in zeer veel verschillende vormen en modellen voor. Zo zal je altijd een kussen vinden die aansluit bij je persoonlijke smaak en de rust geeft, die je zoekt tijdens het uitvoeren van een meditatieritueel. Kies je voor een rustig meditatie kussen, of geef je juist de voorkeur aan een drukkere variant met veel verschillende kleuren?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *