De voordelen van een voedingsschema

Groente SaladeIedereen heeft belang bij het maken van een voedingsschema, niet alleen fanatieke sporters maar ook mensen die een gezonder lichaam willen hebben of gezonder willen eten. Het maken van een voedingsschema kost namelijk niet veel tijd en je zult er veel profijt van hebben. Een voedingsschema maakt je namelijk veel bewuster van je eetgedrag.

In een voedingsschema kun je standaard maken van wat je dagelijks binnen wilt krijgen en wat je daadwerkelijk eet en drinkt. Zo kun je gemakkelijk zien hoeveel je dagelijks afwijkt en welke aanpassingen je wilt gaan doen in je voedingspatroon. Het is belangrijk dat je niet alleen let op de hoeveelheid die je binnenkrijgt, maar ook op de voedingswaarden, het aantal calorieën en de hoeveelheid vocht die je binnen krijgt. Ook moet je je eetpatroon stapsgewijs aanpassen, als je deze namelijk in één keer omgooit is de kans kleiner dat je dit volhoudt.

Hierdoor zal je automatisch gezondere keuzes gaan maken. Het is ook belangrijk dat je gedoseerd eet, je het beste zes eetmomenten per dag aanhouden. Van deze zes eetmomenten, zijn er drie momenten voor de hoofdmaaltijden van de dag. In een voedingsschema kun je het beste eerst de hoofdmaaltijden invullen en vervolgens aan de hand hiervan bepalen welke voedingsstoffen er nog ontbreken. Deze informatie kun je vervolgens gaan gebruiken om te kijken welke tussendoortjes hier het beste bij passen.

Afhankelijk van je persoonlijke doel, kan je gaan kijken in welke mate jij je wilt houden aan je voedingsschema. Het is ook belangrijk dat je ruimte laat voor een cheatmeal af en toe, dan heb je kans dat je het langer volhoudt. Je kunt je voedingsschema laten maken of zelf maken, afhankelijk van jouw doelstellingen. Hoe meer je je houdt aan je voedingsschema, hoe beter de resultaten te zien zullen zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *